Aneta Swoboda

Aneta Swoboda – studentka literatury angielskiej na Uniwersytecie Northumbria w Newcastle, autorka książki „Stypendium pentagramu”.

Zdjęcie: Northumbria University Newcastle

Książka: https://www.gwfoksal.pl/stypendium-pentagramu-corka-eshell-tom-2-aneta-swoboda-sku11ed6985b9fed53836c7.html 

Transkrypcja podcastu zrealizowanego w ramach projektu:

Misja Partycypacja: młodzi podcasterzy obywatelscy

Projekt finansowany przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny

Odc. 51

Przedstawiciel Fundacji Agere Aude Michał Bawełek rozmawia z Anetą Swobodą, studentką literatury angielskiej na Uniwersytecie Northumbria w Newcastle, autorka książki „Stypendium pentagramu”

MB: Dzień dobry państwu Witam w podcaście misja partycypacja dzisiejszym gościem jest Aneta swoboda, studentka literatury angielskiej na Uniwersytecie Northumbria i autorka książki stypendium pentagramu wydanej nakładem wydawnictwa Uroboros, dzień dobry. 

AS: Dzień dobry. 

MB: Nie będę ukrywać, że my się my się znamy, a przynajmniej dobrze kojarzymy, ponieważ dzieliliśmy wspólnie liceum i w liceum, w którym się obecnie znajdujemy i nagrywamy ten podcast. Aneta będzie miała swoje spotkanie autorskie już to niedługo, prawda? 

AS: Tak już jutro.

MB: Chciałbym, żebyśmy zaczęli od krótkiego przedstawienia tego, jak to się w ogóle stało, że wylądowałaś tak daleko stąd na Uniwersytecie Newcastle, gdzie się uczysz, co studiujesz i czym się zajmujesz? 

AS: Tak, w Uniwersytecie w Newcastle to jest Northumbria wylądowałam tam z bardzo prostego powodu. Jest to literatura angielska, którą się interesowałam już trochę wcześniej, mając duże doświadczenie literaturą polską, że chciałam spróbować czegoś innego. No i chciałam zobaczyć trochę świata poza Polską. 

MB: Czy jesteś zadowolona z tego, co zobaczyłaś? 

A: Myślę, że otworzyło mi to oczy, jeśli mogę tak to ująć, nie na pewno jest to bardzo ciekawe doświadczenie. Nadal, już czwarty rok tam mieszkam. 

MB: już czwarty rok?

AS: Tak.

MB: To są studia pięcioletnie jak w Polsce?

AS: Trzyletnie z tym, że ja wyjechałam jeszcze na rok zerowy, żeby trochę podszlifować angielski korzystając z możliwości wyjazdu w ogóle zaraz przed Brexitem także dołożyłam sobie rok. To jest mój ostatni rok studiów teraz. 

MB: Bardzo się cieszę, że przy okazji tej tej, promocji twojej pierwszej książki, daliśmy radę spotkać się na miejscu w Polsce, że wystrzeliliśmy się w takie szczęśliwe okienko. Chciałbym się dowiedzieć, jak zaczęłaś swoją przygodę z pisarstwem, a właściwie za pośrednictwem czego zaczęłaś tą swoją przygodę z pisarstwem i co ci to daje? Czemu akurat taki rodzaj spędzania wolnego czasu dla młodego człowieka? 

AS: To znaczy ja pisałam od zawsze. Chyba tak będę mówić, bo tak pamiętam, więc gdzieś te historie zawsze powstawały od zawsze też uwielbiałam czytać. Jedno pociąga drugie za sobą dosyć często. I te historie nigdy nie miały aż takiego, nigdy nie miały formę całościowej, zanim nie dowiedziałam się Wattpadzie, który jest no platformą internetową, na której publikowałam popchnięta przez znajomą, gdzie już faktycznie zaangażowałam się w pisanie dosyć mocno. Mając odbiór czytelników, którzy też reagowali, kiedy no widziałam po prostu, że ktoś to czyta, a no i trochę mnie to pochłonęło. Zaczynałam publikować, kiedy miałam 14 lat, tak mi zostało. 

MB: Zanim przejdziemy do powiedzenia historii o tym, jak to się stało, że tę książkę wydaje, że ją promuje, że jesteś obecna, na przykład na takich sporych wydarzeniach literackich, jak zdaje się targi książki w Katowicach, prawda? Słyszałem, że gdzieś tam się pojawiłaś, dołączyłaś do tego wydarzenia, prawda? 

AS: Tak, na samym podpisywaniu książek.

MB: Zanim do tego przejdziemy, chciałbym się dowiedzieć, o czym opowiada ta książka. Możemy spróbować zachęcić naszych słuchaczy, żeby spróbowali po nią sięgnąć. 

AS: Stypendium pentagramu skupia się na postaci Mistic. Jest to fantastyka młodzieżowa. Opowiada ona właśnie z perspektywy głównej bohaterki Mistic. I opowiada ona o dziewczynie, która dostaje stypendium do bardzo prestiżowej akademii w bardzo niecodziennych okolicznościach, bo dostaje je po zmarłej siostrze. Mistic próbując poradzić sobie ze stypendium, przyjmuje, trafia do miasteczka, które oficjalnie nie istnieje na mapach świata. I tam stara się udowodnić swoje miejsce w świecie, który skrywa bardzo wiele sekretów tych naturalnych, nadnaturalnych, również związanych ze śmiercią jej siostry i to tyle, co mogę powiedzieć, żeby nie zdradzić za wiele. 

MB: Wattpad jest bardzo pojemnym medium, propozycji czytelniczych przybywa i przybywa, co wyróżnia akurat twoją książkę i twoją twórczość od innych. 

AS: Czy wyróżnia to nie wiem, ale co do niej zachęca, to myślę, że też patroni książki się zgodzą, że motyw darkacademia i mrok powieści. 

MB: Zapoznaliśmy się już z pewnym zarysem fabularnym. Mam nadzieję, że zachęcającym dla państwa, ale teraz chciałbym przejść do czegoś interesującego z punktu widzenia no partycypacji, czyli powodu, dla którego myśleć dzisiaj spotkaliśmy. To znaczy jak to się stało, że z twórczości wattpadowej przeszłaś do wydawania własnych książek i do wejścia na poważny rynek wydawniczy? 

AS: No, moja sytuacja jest dosyć niecodzienna, bo to wydawnictwo napisało do mnie zresztą nie jedno. A więc to był moment, w którym nie ja musiałam się ubiegać o uwagę wydawcy, tylko wręcz przeciwnie. 

MB: To jest bardzo ciekawe, bo rozumiem, że wydawnictwa w dwudziestym pierwszym wieku śledzą takie media, przeszukują je w poszukiwaniu czegoś interesującego. 

AS: Z tego co słyszałam, to tak, szczególnie teraz, szczególnie po pandemii, kiedy książki zdobyły większą popularność niż wcześniej, szczególnie wśród młodych ludzi. 

MB: Spodziewałaś się takiego sukcesu? 

AS: Kiedy pisałam kilka lat temu? Nie. 

MB: W jaki sposób w takim razie funkcjonują w obecnych czasach wydawnictwa? Wiemy już, że one aktywnie poszukują swoich pisarzy także na takich w takich miejscach jak wattpad czy coś jeszcze zmieniło się na rynku książkowym w ostatnich latach? 

AS: Myślę, że podejście do młodych autorów, bo też poniekąd dzięki wattpadowi wydawnictwa mogą zobaczyć, kto tak naprawdę co czyta, które powieści mają większy potencjał wydawniczy. 

MB: Dostęp do szczegółowych informacji, grupy docelowej no i tej grupy, z którą współpracujemy, czyli z pisarzami, prawda? 

AS: Dokładnie, media książkowe, jakie można tak nazwać, opierają się aktualnie w bardzo dużej mierze właśnie na osobach młodych. Na nastolatkach niejednokrotnie, którzy prowadzą własne media książkowe, którzy dzielą się tym, co czytają. Co uważają za godne przeczytania. Książki zdobywają patronaty medialne właśnie wśród młodych bookstagramerów, jak ich nazywamy. Więc no Wattpad, Wattpad, który gdzieś tam zrzesza grono młodych pisarzy i media książkowe na innych platformach, które opierają się też właśnie na młodych czytelnikach. No to wszystko daje bardzo jasny obraz, wydawnictwo. 

MB: Co to jest ten bookstagram? Myślę, że to może być pojęcie dla części naszych słuchaczy trochę niejasne. 

AS: Bookstagram to część Instagrama jednej z platform, która no skupia się na książkach. 

MB: Czyli jest to rodzaj takiej społeczności, jeśli mogę to w ten sposób rozumieć i czytelników i chyba też pisarzy. 

AS: Tak, pisarzy i recenzentów i osoby czytające.

MB: Zdarza mi się czasem przez przypadek, albo nawet celowo zajrzeć w takie odmęty Instagrama i odnoszę wrażenie, że tak duży zapał, zwłaszcza ludzi młodych i bardzo młodych do czytelnictwa, jest czymś, czego ja na przykład ze swoim młodości nie pamiętam. Może dlatego, że nie miałem wtedy Instagrama, a może dlatego, że ponowne spojrzenie na czytanie książek na czytelnictwo jako na coś atrakcyjnego, pasjonującego, ciekawego dla młodego człowieka jest czymś chyba trochę nowym? 

AS: Wydaje mi się, że tak. Z mojego doświadczenia wynika, że jak najbardziej też nie pamiętam zbyt wielu ludzi, nawet swojego rocznika, które faktycznie gdzieś tam czytały i no ten przyrost czytelniczy, jeśli można tak to nazwać, można było zaobserwować bardzo mocno po pandemii, że jedna z tych niewielu rzeczy dobrych, które z niej wyniknęły. 

MB: Rozmawialiśmy już o takich specyficznej estetyce nurcie trudno to nazwać, jak Darka Akademia. Myślę, że jedną z największych zalet tej estetyki, tego nurtu estetycznego jest ponowny aromatyzowanie dla młodych działalności umysłowej takich czynności jak czytanie książek, jak czytanie poezji. Także bardzo klasycznej czy czy takiego rodzaju, po którą no młodzi nie mają zazwyczaj w zwyczaju sięgać. Jest to również coś, co wyróżnia i co czyni bardzo wartościowym cały nurt bookstagramowy. To znaczy ja odnoszę takie wrażenie pracując z młodzieżą, że często pierwszym krokiem do przekonania młodych do czegoś, a w ogóle do przedstawienia młodym jakiejś propozycji jest uświadomienie im, że coś jest fajne coś jest cool, dopiero potem można się zastanawiać, czy to jest wartościowe, czy to komuś pomaga, czy to mi coś daje, ale kluczem do trafienia do młodych bardzo często wydaje mi się być taki podstawowy afekt. To jest coś fajnego, to jest coś interesującego i jeżeli ja to będę robił, to też będę interesujący. 

AS: Tak zgadzam się i myślę, że właśnie Dark Akademia jest jednym z estetyk. Nie do końca też jest tylko estetyka, ale jeśli ten nurt pojawia się w książkach nie tylko w książkach, ale widzimy to też w filmach bardzo często, no jak najbardziej zachęca to czytelników czytelników młodych ludzi, czytających osoby, które gdzieś tam są zainteresowane historiami. 

MB: Wattpad jest takim miejscem, w którym młody pisarz może liczyć na prawie, że zupełną wolność tak mi się zdaje. Natomiast rynek wydawniczy nie zawsze rządzi się takimi prawami. Rozmawialiśmy chwilę przed tym spotkaniem, przed tym wywiadem i wspomniałaś mi, że twoja książka ma pewien bardzo, na pewno bardzo niezwykłą adnotację, prawda? Dotyczącą waszego, tytułu twojej książki, że możesz nam opowiedzieć, co to jest za notacja i z jakim praktycznym problemem się wiąże? 

AS: Tak książka, której tytuł w obu tomach jest Stypendium Pentagramu. Obawialiśmy się z wydawnictwem, że może budzić pewne kontrowersje związane z samym pentagramem, który jest kojarzony jako symbol, no satanistyczny, więc na tyle okładki książki na tyle okładki książki postanowiliśmy dodać informacje, która ogłasza, że książka nie promuje treści satanistycznych. Myśleliśmy wcześniej nad zmianą samego tytułu, natomiast tak bardzo dobrze przyjął się na platformie, no też mówi bardzo dużo o samej książce, że postanowiliśmy go zostawić. Natomiast gdyby ktoś miał wątpliwości, nie promujemy satanizmu. 

MB: Co mogą zrobić młodzi ludzie, którzy tak jak ty tworzą na przykład na Wattpadzie i chcieliby pójść w twoje ślady, czyli przejść na profesjonalny rynek wydawniczy.

AS: Przede wszystkim pisać. I próbować wydać te książki, wysyłać wydawnictwom propozycje wydawnicze, bo zdarza się, że wydawnictwa same piszą do osób piszących. Ale no nie zdarza się to aż tak często. Myślę, że to jest też kwestia popularności, a popularność nie zawsze odzwierciedla fakt, że coś po prostu może być dobre, więc pisać, próbować nie zniechęcać się. 

MB: Takie platformy jak Wattpad charakteryzują się też no wykorzystaniem pewnego rodzaju algorytmów, na które czasem zdaje mi się windują rzeczy albo bezwartościowe, albo zupełnie jakby absurdalne, tak to nie powinny w ogóle interesować nikogo. Czasem z tym algorytmem człowiek wygrywa, czasem chyba z nim przegrywa i to bywa, że nie zasłużenie. 

AS: Jak najbardziej. 

MB: Czy chciałabyś coś przekazać tym z naszych słuchaczy, którzy sami tworzą albo do szuflady, albo na jakieś platformy. Noszą się z zamysłem stworzenia czegoś większego albo z zamysłem wydania tego, co już mają, ale brakuje im przekonania. 

AS: Powtórzę się poniekąd, ale piszcie i próbujcie. Bo, podam przykład aktualny z wydawnictwem, teraz wydaliśmy wydajemy za 2 dni dokładnie drugą książkę, czyli drugi tom stypendium pentagramu i już pojawiły się rozmowy o następnej książce, gdzie ja zasadniczo już nie pisząc na Wattpad już nie publikując nie pisałam do szuflady. I w momencie, kiedy cokolwiek absolutnie cokolwiek mogłoby mi się przydać, no nie mam tego, więc nieważne, kiedy będziecie chcieli publikować, czy spróbować coś wydać, zawsze po prostu piszcie, bo nie macie pojęcia, kiedy to może się przydać, a za każdym razem jest to jednak usprawnienie warsztatu i nie bierzcie każdej oferty, którą możecie dostać jako tą ostateczną. Bo może być oferta, umowa, podejście wydawnictwa, które będzie dla was o wiele bardziej korzystne, także warto czekać. Warto mieć czasem więcej niż jedną opcję i zawsze warto zasięgnąć eady kogoś bardziej doświadczonego i jeśli dostajecie już umowy do ręki, żeby ktoś spojrzał i mógł powiedzieć, czy to faktycznie jest coś co jest warte podpisania. 

MB: Ja chcę, żeby też państwo złapali pewną skalę tego, czego jesteśmy dzisiaj świadkami nie mamy do czynienia z jakimś małym wydawnictwem, ani z małą książką. Mamy do czynienia z pozycją, która nabiła ponad milion wyświetleń na Wattpadzie, więc jest to duża propozycja i dość znacznych, znacznych rozmiarów no skala autorki. Autorki, która teraz po raz pierwszy musi się zmierzyć z czymś takim jak profesjonalna promocja książki, czasami w dziwnych albo ciekawych, albo przytłaczających miejscach. Jak wygląda taka promocja książki? 

AS: Przede wszystkim media, czyli ja z osoby, która nie miała jakiś oficjalnych mediów społecznościowych. Musiałam je zakładać. Także to już jest pierwsza rzecz, a przy. Przy wydaniu pierwszej książki byłam sprowadzona do Warszawy pierwszy raz w życiu zresztą 3 razy w ciągu jednego tygodnia na tak zwany Tydzień Premierowy, gdzie brałam udział i w targach książki i w pikniku, które organizowało wydawnictwo i również w premierze online z Empikiem, która nadal jest do obejrzenia gdzieś w Internecie. Z kolei teraz przy premierze drugiego tomu brałam udział i w targach książki w Katowicach oraz miałam spotkanie autorskie w Pałacu Młodzieży i jutro będę miała też spotkanie w moim starym liceum, jako autorka.

MB: Nasze dzisiejsze spotkanie autorskie no chyli się już ku końcowi, ale zanim zakończymy, chciałbym jeszcze spytać, gdzie nasi słuchacze mogą zakupić stypendium pentagramu? 

AS: Książka dostępna jest w większości księgarni stacjonarnych i internetowych, głównie w księgarniach Empik, również w serwisie Empik jako Ebook i Audiobook. 

MB: Oczywiście linki do tych wszystkich księgarni znajdziecie państwo pod podcastem tak samo jak media społecznościowe Anety Swobody naszej dzisiejszej gościnni. Dziękuję bardzo. 

AS: Również dziękuję.

Transcription of a podcast produced as part of the project:

Mission Participation: young citizen podcasters

Project funded by Iceland, Liechtenstein and Norway through the EEA Funds under the Active Citizens – Regional Fund Programme

Episode 51.

A representative of the Agere Aude Foundation talks to Aneta Swoboda, a student of English literature at Northumbria University, Newcastle, author of the book „Pentagram Scholarship”

MB: Good morning to you Welcome to the Mission Participation podcast today’s guest is Aneta swoboda, a student of English literature at Northumbria University and author of the book pentagram scholarship published by Uroboros, good morning. 

AS: Good morning. 

MB: I’m not going to hide the fact that we know each other, or at least associate well, because we shared a high school together and in the high school we are currently in and recording this podcast. Q: Aneta’s going to be having her author meeting this soon, right? 

AS: Yes already tomorrow.

MB: I’d like us to start with a brief introduction of how it even happened that you ended up so far away from here at Newcastle University, where are you studying, what are you studying and what do you do? 

AS: Yes, at Newcastle University this is Northumbria I landed there for a very simple reason. It’s English literature, which I’d already had a bit of an interest in, having had a lot of experience with Polish literature, that I wanted to try something different. And I wanted to see a bit of the world outside Poland. 

MB: Are you satisfied with what you saw? 

AS: I think it opened my eyes, if I can put it that way, not definitely a very interesting experience. Still, it’s my fourth year living there. 

MB: Fourth year now?

AS: Yes.

MB: It’s a five-year study like in Poland?

AS: Three years with the exception that I went for another zero year to brush up on my English a bit by taking advantage of the opportunity to go at all just before Brexit also added a year. This is my final year of study now. 

MB: I’m very happy that on the occasion of this, the promotion of your first book, we were able to meet on the spot in Poland, that we shot into such a happy window. I would like to know how you started your adventure with writing, or rather, through what you started this adventure with writing and what it gives you? Why exactly this kind of leisure activity for a young person? 

AS: I mean I’ve always written. I guess that’s what I’m going to say because that’s how I remember it, so somewhere these stories have always been written since I’ve always loved reading too. One entails the other quite often. And the stories never really had that much, never really had an overall form until I found out about Wattpad, which is a no online platform where I published pushed by a friend, where I actually got involved in writing quite a bit already. Having the reception of readers, who also responded when well I just saw that someone was reading it, and well I got a bit consumed by it. I started publishing when I was 14, that’s how I stayed.

MB: Before we go on to tell the story of how it came about that you’re publishing this book, that you’re promoting it, that you’re present, for example, at such sizable literary events as I think the Katowice Book Fair, right? I’ve heard that you made an appearance somewhere, you joined the event, right? 

AS: Yes, at the book signing itself.

MB: Before we get to that, I’d like to know what the book is about. We can try to encourage our listeners to give it a go. 

AS: The Fellowship of the Pentagram focuses on the character Mystic. It is a youth fantasy. It just tells the story from the perspective of the main character Mistic. And it tells the story of a girl who gets a scholarship to a very prestigious academy in very unusual circumstances, because she gets it from her dead sister. Mistic, trying to cope with the scholarship she accepts, ends up in a town that doesn’t officially exist on the maps of the world. And there she tries to prove her place in a world that hides a great many secrets of the natural, the supernatural, also related to the death of her sister, and that’s as much as I can say so as not to give too much away. 

MB: Wattpad is a very spacious medium, the reading suggestions come and go, which is exactly what sets your book and your work apart from others.

AS: And whether it stands out I don’t know, but what encourages it, I think book patrons will also agree, is the darkacademia theme and the darkness of the novel. 

MB: We have already become familiar with some of the plot outline. Encouraging for you, I hope, but now I would like to move on to something interesting from the point of view of non-participation, that is, the reason why we thought we met today. That is, how did it happen that you went from wattpad creation to publishing your own books and to entering the serious publishing market? 

AS: Well, my situation is quite unusual, because this publishing house wrote to me more than once, by the way. So it was a moment where it wasn’t me who had to compete for the publisher’s attention, but the opposite. 

MB: That’s very interesting, because I understand that publishers in the twenty-first century are following such media, scouring it for something interesting. 

AS: From what I’ve heard, yes, especially now, especially after the pandemic, when books have gained more popularity than before, especially among young people. 

MB: Did you expect such success? 

AS: When I wrote a few years ago, no. 

MB: How then do publishing houses function these days? We already know that they actively seek out their writers on sites such as wattpad too, or has anything else changed in the book market in recent years?

AS: I think the approach to young authors, because also in a way, thanks to wattpad, publishers can see who is really reading what, which novels have more publishing potential. 

MB: Access to detailed information, the target group and the group we work with, the writers, right? 

AS: Exactly, the book media, as you can call it, is currently based very much on young people. On teenagers sometimes, who run their own book media, who share what they read. What they think is worth reading. Books get media patronage precisely among young bookstagrammers, as we call them. So Wattpad, Wattpad, which brings together a bunch of young writers somewhere, and book media on other platforms that are also based precisely on young readers. Well it all gives a very clear picture, publishing.

MB: What is the bookstagram? I think it might be a concept that’s a bit unclear to some of our listeners. 

AS: Bookstagram is the Instagram part of one of the platforms that doesn’t focus on books. 

MB: So it’s kind of like a community, if I can understand it that way, and of readers and I guess writers as well. 

AS: Yes, writers and reviewers and people who read.

MB: I sometimes accidentally or even deliberately peek into such depths of Instagram and I get the impression that such a high enthusiasm, especially of young and very young people for reading, is something that I, for example, don’t remember from my youth. Maybe it’s because I didn’t have Instagram at the time, or maybe it’s because looking at reading books again as something attractive, passionate, interesting for a young person is something that’s probably a bit new? 

AS: I think it is. In my experience, as much as possible, I don’t remember too many people, even of my own age group, actually reading somewhere, and well this increase in reading, if you can call it that, could be seen very much after the pandemic, that one of the few good things that came out of it.

MB: We’ve already talked about such a specific aesthetic current it’s hard to call it, like Darek’s Academy. I think one of the biggest advantages of this aesthetic, this aesthetic current, is that it re-flavours for the young mental activities such as reading books, such as reading poetry. Also very classical or the kind that young people are not usually used to. This is also something that distinguishes and makes the whole Bookstagram trend very valuable. I mean, I have the impression, when working with young people, that often the first step towards convincing them of something, and generally towards presenting them with a proposal, is to make them realise that something is cool, and only then can you think about whether it is valuable, whether it helps someone, whether it gives me something, but the key to reaching young people very often seems to me to be such a basic affect. It’s something cool, it’s something interesting and if I do it, I’ll be interesting too.

AS: Yes I agree and I think just Dark Academy is one of the aesthetics. It’s not exactly just an aesthetic either, but if this trend appears in books not only in books, but we also see it in films very often, well, as much as possible it encourages young people reading, reading people who are interested in stories somewhere. 

MB: Wattpad is a place where a young writer can count on almost, I think, complete freedom. The publishing market, on the other hand, is not always governed by such laws. We were talking a while before this meeting, before this interview, and you mentioned to me that your book has a certain very, very unusual annotation, right? Concerning your, the title of your book, that you can tell us what that notation is and what practical problem it involves?

AS: Yes the book whose title in both volumes is The Fellowship of the Pentagram. We were concerned with the publishing house that it might cause some controversy about the pentagram itself, which is associated as a symbol, well satanic, so on the back cover of the book on the back cover of the book we decided to add information that announces that the book does not promote satanic content. We thought before about changing the title itself, but it was so well received on the platform, and it also says a lot about the book itself, that we decided to keep it. And in case anyone had any doubts, we are not promoting satanism. 

MB: What can young people do who, like you, create on Wattpad and would like to follow in your footsteps, i.e. move into the professional publishing market?

AS: First of all, write. And to try to publish these books, to send publishing houses publishing proposals, because it happens that publishing houses themselves write to people who write. But it doesn’t happen that often. I think it’s also a matter of popularity, and popularity doesn’t always reflect the fact that something just might be good, so write, try not to get discouraged.

MB: Platforms like Wattpad are also characterised by the use of a kind of algorithm, which sometimes seems to me to elevate things that are either worthless or completely absurd, so it shouldn’t interest anyone at all. Sometimes you win with this algorithm, sometimes I think you lose with it, and sometimes not deservedly. 

AS:  Absolutely. 

MB: Would you like to say something to those of our listeners who are creating on their own, either for a drawer or for some platform. They have the idea of creating something bigger or of releasing what they already have, but they lack the conviction.

AS: I’ll repeat myself in a way, but keep writing and keep trying. Because, I’ll give you a current example with publishing, we’ve now published in 2 days exactly the second book, which is the second volume of pentagram scholarship, and there’s already been talks about the next book, where I’m basically no longer writing on Wattpad no longer publishing no longer writing into a drawer. And the moment anything absolutely anything could be useful to me, well I don’t have that, so no matter when you want to publish or try to publish something, always just write because you have no idea when it might be useful, but every time it’s a workshop improvement and don’t take every offer you might get as the definitive one. Because there may be an offer, a deal, a publisher’s approach that will be much more favourable to you, it’s also worth waiting. It’s worth having more than one option sometimes, and it’s always worth getting an ead from someone more experienced, and if you’re getting contracts already in hand, to have someone take a look and be able to say whether it’s actually something that’s worth signing.

MB: I also want you to catch some of the scale of what we are witnessing today we are not dealing with some small publishing house or a small book. We’re dealing with an item that has garnered over a million views on Wattpad, so it’s a big proposition and quite a significant, significant size no the scale of the author. An author who now for the first time has to deal with something like professional book promotion, sometimes in strange or interesting or overwhelming places. What does such a book promotion look like?

AS: First of all the media, that is me from a person who didn’t have any official social media. I had to set them up. Also that’s the first thing, and by. With the publication of the first book, I was brought to Warsaw for the first time in my life, by the way, 3 times in one week for what is known as Premiere Week, where I took part both in the book fair and in a picnic organised by the publishing house, and also in an online premiere with Empik, which can still be viewed somewhere on the Internet. And now for the premiere of the second volume, I took part and in the book fair in Katowice and I had an author meeting in the Youth Palace and tomorrow I will also have a meeting in my old high school as an author.

MB: Our author meeting today is coming to an end, but before we finish, I would still like to ask where our listeners can purchase the pentagram scholarship?

AS: The book is available in most stationary and online bookshops, mainly Empik bookshops, also on Empik as Ebook and Audiobook. 

MB: Of course you will find links to all these bookshops below the podcast as well as the social media of Aneta Swoboda our guest today. Thank you very much. 

AS: Thank you as well.